Na předdefinovaných, nebo importovaných modelech můžete dělat pomocí Model Editoru některé úpravy, například měnit jeho barvy, nebo ho převracet a zvětšovat.
Panel nástrojů
Jednoduchý model obsahuje ve svém souboru informace o svém tvaru a materiálech, jež jsou v něm použity. Některé z těchto parametrů lze pomocí nástroje SGP Model Editor snadno upravovat.
K těmto úpravám slouží panel nástrojů v levé části karty.
V jeho horní části jsou umístěna tlačítka pro práci se soubory a pro změnu velikosti celého modelu.
Pod nimi se nachází pole pro nastavování barvy vybrané části modelu.
Vodorovný čtverečkovaný pás s černým trojúhelníkovým jezdcem slouží k nastavování průhlednosti vybrané části modelu. Přetažení jezdce zcela vpravo nastavuje neprůhlednou barvu, přetažení zcela vlevo barvu zcela průhlednou.
Čtverce pod pásem na nastavení průhlednosti představují jednotlivé části modelu. Který čtverec patří které části můžete odhadnout podle jeho barvy. Má-li však daná část modelu na sobě nějakou texturu jako např. "dřevěná" karoserie na obrázku, na příslušném čtverečku tuto skutečnost nepoznáte. Najdete na něm pouze barvu, která se sčítá s barvou příslušné textury.
Klepnutím na čtverec nastavíte odpovídající část a té pak můžete v horní části panelu nástrojů nastavit barvu a průhlednost.
Čtverce odpovídající částem, jejichž materiál jste změnili, budou mít v levém horním rohu zobrazen malý čtvereček s původní barvou příslušné části. Rozhodnete-li se vrátit k dřívějšímu materiálu příslušné části, stačí klepnout na tento malý čtvereček.
Pomohla Vám nápověda?
Pracovní plocha
Pracovní plocha zobrazuje upravovaný model. Po stisknutí levého, resp. prostředního tlačítka myši můžete pomocí následného pojíždění myši otáčet modelem kolem vodorovné a svislé osy.
Pomocí točení kolečkem, nebo svislého pojíždění myši při současně stisknutém levém tlačítku a přeřaďovači Shift, anebo popojížděním myši se stisknutým pravým tlačítkem můžete model přibližovat a oddalovat.
Pracovní plocha obsahuje v levém horním rohu tři zatrhovací políčka:
  • Mřížka 2×2×2m  ovládá zobrazování mřížky, která umožňuje odhadnout velikost modelu a zároveň pomáhá rozpoznat jeho aktuální natočení a umístění jednotlivých částí.
     
    U velkých modelů se může stát, že mřížka je "utopená" kdesi uvnitř modelu.
     
  • Bounding box  (Opsaný kvádr) ovládá to, zda se po ukázání na některou část modelu zobrazí hrany jejího opsaného kvádru. Zobrazení těchto hran usnadní určení celkové velikosti dané části.
     
  • Ghost effect  (Zvýraznění) ovládá to, zda budou po ukázání na některou část modelu zprůsvitněny ostatní část modelu, aby mezi nimi příslušná část modelu vynikla a bylo názorně vidět, co vše k ní patří.
     
  • Skrýt odvrácené polygony  ovládá to, zda se odvrácené polygony modelu budou vykreslovat.
     
Pomohla Vám nápověda?
Stavový řádek
Stavový řádek při spodním okraji karty zobrazuje z kolika mnohoúhelníků (polygonů) se daný model skládá a kolik mají tyto polygony celkem vrcholů (vertexů). Tato čísla naznačují složitost jeho vykreslování.
Pomohla Vám nápověda?
Význam tlačítek na panelu nástrojů
Pomohla Vám nápověda?
Změna barev materiálů modelu
U každého materiálu lze měnit barvu, lesk a záření. Ve čtverci reprezentujícím materiál jsou tyto tři barvy zobrazeny, přičemž barva materiálu je v levé části, barva lesku je vpravo nahoře a barva záření je vpravo dole. Vlevo nahoře se nachází čtvereček s předchozí barvou materiálu, když na ní kliknete, obnoví se všechny barvy (i lesku a záření).
Po kliknutí na barvu ji můžete změnit pomocí přesouvání kurzoru na paletě barev. U barvy materiálu jde ještě pod paletou nastavit průhlednost (při nastavení jezdce vpravo je materiál neprůhledný, s posouváním více vlevo se stává průhlednějším). Změny se hned promítají na modelu.
Pro změnu nějaké barvy na ni ale nemusíte přímo klikat, stačí zvolit materiál a poté pomocí záložek nad paletou buď vybrat barvu, lesk, nebo záření materiálu.
Má-li daná část modelu na sobě nějakou texturu, jako např. střecha s taškami na obrázku, na příslušném čtverečku tuto skutečnost nepoznáte. Najdete na něm pouze barvu, která se sčítá s barvou příslušné textury.
Pomohla Vám nápověda?
Lesk a záření
Barva materiálu se neurčuje pouze na záložce Barva, ovlivňuje ji také barvu lesku a záření, jelikož se všechny tři barvy sčítají, i když s různým vlivem podle nasvětlení.
Čím je barva lesku světlejší, tím více se materiál na světle leskne. Barva lesku se přičítá na místech, kam dopadá světlo. Na místech, které jsou vystaveny světlu přímo, je nejsvětlejší (až bílá) a naopak na místech, kam světlo dopadá pod velkým úhlem, je tmavší.
Barva záření významně ovlivňuje stínování a barvu jednotlivých bodů, hlavně v místech, kam světlo nedopadá, čímž určuje barvu stínu. Jak stoupá intenzita světla, jež na materiál dopadá, ztrácí význam, protože ji překrývá právě barva lesku.
Všechny tyto barvy ovlivňují vlastnosti světla, tedy vzdálenost od něho, jeho barva a intenzita.
Pomohla Vám nápověda?
Místní nabídka materiálu
Materiály včetně textur aplikované na jednotlivé části modelu je možné kopírovat přes schránku. Klepnete-li pravým tlačítkem na některý ze čtverců představujících jednotlivé části modelu, otevřete místní nabídku, která vám umožní zkopírovat příslušný materiál do schránky nebo jej naopak ze schránky převzít a aplikovat na danou část modelu. Lze také vybrat vrácení materiálu do předchozího stavu.
Poslední položkou v menu je Načíst texturu ze souboru... Pokud příslušný materiál neobsahuje texturu, je tato položka neaktivní. Jejím zvolením se otevře dialogové okno, ve kterém si můžete vybrat obrázek s novou texturou, jež bude použita místo dosavadní textury.
Po zkopírování materiálu ze schránky se opět v příslušném čtverci objeví malý čtvereček nabízející jednoduchý návrat k původnímu materiálu.
Pomohla Vám nápověda?


Shledali jste tuto informaci pro Vás užitečnou?
Máte nějaký dotaz nebo připomínku k tomuto tématu? Napište nám.
©1978-2010 SGP Systems

Nadřazená stránka | Předchozí stránka | Další stránka